انتقادات و پیشنهادات سوالات و مشکلات کاربران مكاتبه با گروه مديريت
انجمن پايان نامه ها بخش درخواست مقاله مجله الكترونيكي انجمن
بهترين كاربران هفته (به زودي) بهترين مديران هفته ( به زودي) جايزه ويژه ماه (به زودي)

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 12

موضوع: افزودني هاي بنزين و افزايش عدد اكتان

  1. #1
    همكار سابق
    ¢å¥ آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    تــــهران
    نوشته ها
    16,156
    پسندیده
    1,873
    مورد پسند : 2,799 بار در 1,324 پست
    حالت من : Gig

    افزودني هاي بنزين و افزايش عدد اكتان

    ویژگیهای بنزین

    ویژگی ضد ضربه یا آرام سوزی را بوسیله عدد اکتان که عبارت است از درصد ایزواکتان در مخلوطی از ایزواکتان و هپتان نرمال تعیین میکند. بدین منظور انفجار ناشی از مخلوطی از ایزواکتان و هپتان نرمال را در موتور استاندارد با هیدروکربور مورد نظر مقایسه میکنند. اجسامی با توان ضد انفجاری بیش از اکتان ، عددی بالاتر از 10 را اتخاذ میکنند. بر حسب معمول عدد اکتان بنزین اتومبیل در حدود 70 درصد و در مورد هواپیما این مقدار به 130 میرسد.
    خاصیت آرام سوزی با افزودن ترکیبات مختلفی از قبیل ایزواکتان ، ایزوپنتان ، اتیل بنزین و ایزوپروپیل و برای افزایش بیشتر با تترا اتیل سرب تحقق مییابد. ترکیب اخیر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و از واکنش بین PbNa و کلروراتیل حاصل میشود. با افزودن 4 میلی لیتر از آن به یک کیلوگرم اسانس ، عدد اکتان بنزین از 70 به 89 میرسد.
    از آنجا که سرب در موتور رسوب کرده و اشکلاتی را ایجار میکند، آنرا با مخلوطی از کلرور یا برموراتیلن مخلوط کرده تا پس از احتراق ، سرب به صورت کلرور یا برمور که جسم فراری است درآمده و همراه گازهای حاصل از احتراق از موتور خارج شود.


    نام تجاری : (D.P.G.) Dry Pyrolysis Gasoline
    محل تحویل : پتروشیمی بندر امام - پتروشیمی امیر کبیر
    موارد مصرف : تولید بنزین با روش هیدروآلکیلاسیون به عنوان سوخت اتومبیل
    مجتمع های تولیدی : پتروشیمی بندر امام - پتروشیمی امیر کبیر
    بسته بندی : حمل با تانکرهای ویژه







  2. # ADS
    نشان دهنده تبلیغات برای شما
    تاریخ عضویت
    همین الان !
    محل سکونت
    توی انجمن
    نوشته ها
    یه عالمه



     

  3. #2
    همكار سابق
    ¢å¥ آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    تــــهران
    نوشته ها
    16,156
    پسندیده
    1,873
    مورد پسند : 2,799 بار در 1,324 پست
    حالت من : Gig
    افزايش دهنده عدد اکتانMMT

    «متیل سیکلو پنتودینیل منگنز تریکربنیل» یک افزودنی فلزی بر پایه منگنز است که برای بالا بردن عدد اکتان به بنزین اضافه میگردد. ام ام تی مقرون به صرفه ترین جایگزین تترا اتیل سرب است. زیرا افزودن تنها چند قطره از آن (معادل 18 میلی گرم منگنز) می تواند عدد اکتان یک لیتر بنزین را دو تا سه شماره بالا ببرد. برای دستیابی به این مهم نیاز به افزودن حجم نسبتا زیادی (8 تا 10 درصد) از مواد آمیختنی مانند ام تی بی ای میباشد.


    آنتی اکسیدان

    آنتی اکسیدانها به سوخت افزوده می شوند تا با متوقف نمودن واکنش های رادیکالی زنجیره ای زمان القا را افزایش داده و از تشکیل مواد صمغی در اثر اکسیداسیون هیدروکربنها جلوگیری نمایند. انتخاب نوع آنتی اکسیدان و درصد مصرف آن به فاکتورهای مختلفی از جمله شرایط انبارش و ترکیب درصد مواد تشکیل دهنده سوخت وابسته است.
    رنگ بنزین(پودری و مایع)



    برای تشخیص سوختهای مختلف از یکدیگر، همچنین در برخی از کشورها برای تشخیص سوخت های مالیات خورده از مالیات نخورده، رنگهای مخصوصی به سوخت افزوده می شود. معمولاً «دیآزو» ها به عنوان رنگ قرمز و «آنتروکوئینونها» به عنوان رنگهای سبز و آبی به سوخت افزوده می شوند.

    امروزه به علت مسائل فنی و زیست محیطی استفاده از رنگهای به فرم مایع به استفاده از رنگهای پودری ترجیح داده می شود.


  4. #3
    همكار سابق
    ¢å¥ آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    تــــهران
    نوشته ها
    16,156
    پسندیده
    1,873
    مورد پسند : 2,799 بار در 1,324 پست
    حالت من : Gig
    آنتی آیسینگ (ضد یخ)


    افزودنی هایی که به عنوان ضد یخ (آنتی آیسینگ) استفاده می شوند ابزار مناسبی برای جلوگیری از گرفتگی خطوط انتقال سوخت و یخ زدگی مخازن نگهداری سوخت در هواپیما و اتومبیل می گردد.
    هنگامی که هواپیما در ارتفاع پرواز قرار می گیرد کاهش دما منجر به جداشدن آب حل شده و تبدیل آن به یخ یا مایع فراسرد می گردد. آب فراسرد دراثر برخورد با لوله های خم دار یا *****ها تبدیل به یخ گردیده و موجب گرفتگی مسیرها می گردد.
    افزودنی های سوخت، دارای حلالیت بسیار کم نسبت به سوخت و حلالیت بسیار زیاد نسبت به آب می باشد. به این ترتیب وقتی آب حل شده در اثر سرما از سوخت جدا می گردد افزودنی سوخت سریعا خود را به آب رسانده، در آن حل شده و با کاهش نقطه انجماد آب از یخ زدگی جلوگیری می نماید.

    استفاده از این افزودنی ها به سوخت هایی مثل بنزین که نقطه جوش پایین و فشار بخار بالایی دارند، به اتومبیل در استارت خوردن راحت تر کمک نموده و موجب صرفه جویی در مصرف سوخت می شوند


    صدها نوع مکمل سوخت موجود می باشد که انواع ادعاها راهم دارند! ولی ما در اینجا به آنهایی علاقه داریم که واقعاً می توانند قدرت را افزایش دهند. (پیش نهاد می کنم ابتدا مقاله شماره 9 - انواع سوخت را مطالعه کنید)

    نوع اول: آن دسته که ادعا می کنند قدرت و گشتاور را افزایش داده و همواری, تزریق سوخت و مصرف را بهبود می بخشند! حتی تا 25 درصد! اما به شما نمی توانند بگویند یا نمی گویند چگونه! راست می گویند؟! کلکی در کار است؟!

    نوع دوم: بهبود بخشنده ها اکتان (octane boosters). بعضی از آن ها واقعاً خوب عمل می کنند. می توانید انواع آن ها را امتحان کرده و نوع مناسب را پیدا کنید و یا از همان اول سوخت با اکتان بالا تهیه کنید.

    نوع سوم: روان کننده های بالای سیلندر مانندRedex و غیره. در اتوموبیل های معمولی ممکن است بی ضرر باشد و لی در یک موتور مسابقه ای با استرس بالا که بر روی خط انفجار عمل می کنند به راحتی موتور را از بین می برند. چون با اضافه شدن روغن هایی که از بالا وارد می شود مرتباً اکتان سوخت درون سیلندر کاهش یافته و سوخت به حالت انفجاری نزدیک می شود.

    نوع چهارم: متانول. اگر به مقدرا کم اضافه شود اکتان را بهبود می بخشد ولی مراقب باشید زیرا ممکن است کا مخلوط سوخت ضعیف گردد.

    و در آخر مکمل های جانشین سرب. ممکن است کار کنند و شاید هم نکند! این گونه مکمل ها طراحی شده اند تا جای سرب را در اتوموبیل هایی که با بنزین بدون سرب مشکل دارند پر کنند. سرب و اکتان را با هم اشتباه نکنید. سرب مربوط به خواص روانکاری است و اکتان مربوط به خواص بهسوزی و انفجاری. البته سرب میزان اکتان را به مقدار بسیار کم افزایش می دهد.

    یک مورد جالب!

    در اکثر موارد اگر بنزین سرب دار معمولی را با بنزین سوپر بدون سرب مخلوط کنید سوختی حاصل می شود که میزان اکتان آن از هردو نوع سوخت ذکر شده بالاتر است! چون هر کدام مواد افزودنی خاص خود را دارند که در ترکیب با هم کار آمدتر هستند. (البته قضاوت در مورد بنزین های اراعه شده در ایران مشکل است چون استاندارد ثابتی نداشته و بنزین وارداتی با بنزین داخلی متفاوت بوده و حتی بنزین تولید پالایشگاه های داخلی نیز یکسان نیستند.)


  5. #4
    همكار سابق
    ¢å¥ آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    تــــهران
    نوشته ها
    16,156
    پسندیده
    1,873
    مورد پسند : 2,799 بار در 1,324 پست
    حالت من : Gig
    عدد اکتان مخلوط معینی از بنزین را میتوان با افزایش عوامل ضد کوبش یا اکتان افزایندهها بالا برد. پیش از سال 1975 متداولترین عامل ضد کوبش تترااتیل سرب ، C2H3) 4Pb) بود. افزایش 3g تترااتیل سرب در هر گالن عدد اکتان را 10 تا 15 درجه بالا میبرد، و پیش از آنکه سازمان حفاظت محیط زیست (EPA) کاهش محتوای سرب بنزین را ضروری بداند، هم بنزین معمولی و هم بنزین سوپر در هر گالن به طور متوسط 3g تترااتیل سرب یا تتراامتیل سرب ، C2H3) 4Pb) ، داشت.

    در آغاز سال 1975 ، اتومبیلهای جدید مجبور به استفاده بنزینهای عاری از سرب شدند تا مبدل کاتالیزوری آنها محفوظ بماند و مقدار سرب تولید شده در هوا نیز کاهش یابد. برنامه کاهش سرب در بنزین به این نتیجه انجامید که مقدار آن به 0.1g در هر گالن برسد، و هدف نهایی بنزینی کاملا عاری از سرب بود. با کم شدن مصرف تترااتیل سرب ، لازم بود اکتان افزایندههای دیگری به بنزین افزوده شود تا درجه اکتان آن بالا رود. این مواد اکتان افزاینده عبارتند از تولوئن ، 2- میتل- 2- پروپانل ، میتل – ترشیوبوتیل اتر (MTBE) متانول و اتانول، در سال 1984 متداول ترین اکتان افزاینده MTBE بود. که برای نخستین بار در فهرست 50 ماده شیمیایی عمده اضافه شد.

    بهینه سازی سوخت بنزین
    مخلوطهای از بنزین شامل متانول و اتانول نیز به عنوان سوخت مصرف میشود. سازمان حفاظت محیط زیست و تمام کارخانههای اتومبیل سازی امریکا مصرف مخلوطهای بنزین _اتانول تا 10% اتانول داشته باشد، پذیرفتهاند. ولی متانول بیشتر مورد توجه است، زیرا به عنوان اکتان افزاینده چند مزیت دارد. متانول وقتی به طور مناسبی با بنزین مخلوط شده باشد، اقتصادیتر است، درجه اکتان بالاتری دارد، و صدور میزان ذرات ، هیدروکربنها ، منو اکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن را میکاهد. ولی بزرگترین عیب متانول به رطوبت مربوط میشود. مقدار کمی رطوبت مخلوط اتانول – بنزین را ناپایدار میکند، و خوردگی فلز موتور مسئلهای جدی میشود.
    مسئله رطوبت اتانول با استفاده از الکل دیگری «اتانول ، پروپانولها) به عنوان کمک حلال در مخلوطهای متانول ، حل شد. سازمان حفاظت محیط زیست چند مخلوط متانولی را که با استانداردهای صدور مواد از وسایل نقلیه موتوری مطابقت داشت و بنزینی با اکتان بالا برد، تصویب کرد. غالب مخلوطهای متانولی حدود 2.5% متانول ، 2.5% ترشیو – بوتیل الکل ، 95% بنزین و یک ماده بازدارنده خورندگی دارند.




  6. #5
    همكار سابق
    ¢å¥ آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    تــــهران
    نوشته ها
    16,156
    پسندیده
    1,873
    مورد پسند : 2,799 بار در 1,324 پست
    حالت من : Gig
    مروری بر مطالعات انجام شده بر روی mmt

    معرفی: «متیل سیکلو پنتودینیل منگنز تری¬کربنیل (MMT)» یک افزودنی فلزی بر پایه منگنز است که برای بالا بردن عدد اکتان به بنزین اضافه می شود. «MMT» مقرون به صرفه ترین جایگزین تترااتیل سرب است. زیرا افزودن تنها چند قطره از آن (معادل 18 میلی گرم منگنز) می تواند عدد اکتان یک لیتر بنزین را دو تا سه شماره بالا ببرد. برای دستیابی به این مهم نیاز به افزودن حجم نسبتا زیادی (8 تا 10 درصد) از مواد آمیختنی مانند MTBE، است.

    یکی از روش های بالابردن عدد اکتان بنزین استفاده از افزودنی¬های فلزی است که نمونه آشنای آن تترااتیل سرب است که به علت اثرات زیان آوری که برای محیط زیست داشت امروزه استفاده از آن در بسیاری از کشورها از جمله کشور ایران ممنوع شده است. امروزه پالایشگاه ها به دنبال افزودنی ¬های جایگزین مناسب برای بالا بردن عدد اکتان بنزین هستند. افزودنی های جایگزینی که تاکنون معرفی شده اند همگی از تترااتیل سرب گرانقیمت تر بوده اند و هر یک مشکلات خاص خودشان را داشته اند. مثلا MTBE به سهولت از بنزین جداشده و آبهای سطحی را آلوده می کند. ضمن اینکه حجم مصرف آن نیز بالا (بین 10 تا 15 درصد) است. یا اتانول دارای فراریت بالایی بوده و گران قیمت است، فروسین موجب ایجاد رسوب اکسید آهن در شمعک موتور می شود. حتی «MMT» نیز در مسافتهای زیاد (بیش از 30 هزار کیلومتر) رسوب قرمز رنگ اکسید منگنز بر روی کاتالیست اگزوز تشکیل می¬دهد. بنابراین برای انتخاب بهترین جایگزین باید فاکتور¬های مختلفی را لحاظ کرد. اول اینکه ماده جایگزین برای پالایشگاه چه هزینه ای دارد. دوم اینکه برای جامعه چه هزینه ای دارد. آلودگی هوا و آسیب به خودرو از هزینه هایی هستند که جامعه متحمل می شود.

    در این نوشته گزیده¬ای از نتایج تحقیقات انجام شده بر روی «MMT» در سه بخش ارائه گردیده است: 1- خواص شیمیایی، 2- مزیت آن برای پالایشگاه ها، 3- هزینه آن برای جامعه

    خواص شیمیایی «MMT»
    «MMT» یک افزودنی چندکاره برای سوخت است که از سال 1950 برای بالا بردن عدد اکتان و بهبود احتراق در سوخت هایی همچون بنزین، گازوئیل، نفت کوره و سوخت توربین مورد استفاده قرار می- گرفت. «MMT» حاوی تقریبا 4/24 درصد منگنز بوده و در غلظتهای بین 5 تا 20 ppm معادل منگنز در بنزین بدون سرب مصرف می شود. منگنزی که از اگزوز خودرو بیرون می آید مخلوطی است از سولفات، فسفات و مقدار کمی اکسید منگنز.
    «MMT» حلالیت کمی در آب دارد بطوریکه در دمای 25 درجه سانتی گراد تنها 029/0 ¬گرم از این ماده در یک لیتر آب حل می شود. «MMT» بر خلاف MTBE که به سهولت از بنزین جداشده و آبهای سطحی را آلوده می کند، تمایل کمی نسبت به آب دارد.
    «MMT» نسبت به نور بسیار حساس بوده و با نیمه عمر بسیار کوتاه 2 دقیقه، در اثر مواجهه با نور تجزیه شده و به اکسیدمنگنز و کربنات منگنز تبدیل می شود. (Ter Haar et al., 1975).
    در اثر استفاده از MMT در بنزین، انتشار مواد سمی و زیان- آوری همچون بنزن، فرمالدهید، استالدهید، NOx ها و گازهای گلخانه¬ای کمتر از اگزوز اتومبیل کاهش می¬یابد. (Lenane et al., 1994).

    مزیت MMT برای پالایشگاه ها
    افزودن تنها چند قطره MMT موجب بالا بردن عدد اکتان بنزین به میزان دو تا سه شماره می شود. برای دستیابی به این مهم نیاز به افزودن حجم نسبتا زیادی (8 تا 10 درصد) از مواد آمیختنی مانند MTBE، اتانول یا ترکیبات آروماتیک یا استفاده از فرایندهای سخت است.
    استفاده از MMT موجب صرفه¬جویی در مصرف انرژی در پالایشگاه-ها می¬گردد و بازده تولید بنزین از یک بشکه نفت خام را افزایش می دهد. (Lynam et al., 1999).

    هزینه MMT برای جامعه
    بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی مهمترین منابع انتشار منگنز هوابرد به محیط صنایع ریخته¬گری¬، صنایع فراوری منگنز آهنی ، احتراق سوخت¬های فسیلی و خاک حاوی منگنز هستند (WHO,1999).
    در مقاله¬ای پیش¬ بینی شده است که اگر به تمام بنزین موجود در آمریکا، MMT (در حداکثر میزان مجازش یعنی mgMn/gal 25/31) افزوده شود، غلظت منگنز هوابرد برحسب کل ذرات معلق حدود 10 تا 20 نانوگرم بر مترمکعب در مناطق شهری افزایش خواهد یافت. (Pfeifer et al. 1994)
    غلظت منگنز در هوای نقاط مختلف جهان به طور متوسط نقاط دوردست 5/0 تا 15 نانوگرم بر مترمکعب، در شهرهای خلوت و روستا¬ها از کمتر از 10 تا 30 نانوگرم بر مترمکعب و در شهرهای بزرگ و شلوغ که دور از منابع ذکرشده هستند بین 10 تا 70 نانوگرم بر مترمکعب می باشد که در این میانگین ¬گیری نقاطی که نزدیک منابع اصلی مانند کارخانه های ریخته¬گری هستند لحاظ نشده است. در این نقاط غلظت منگنز در هوا به هزاران میلی گرم بر متر مکعب می¬رسد که با افزایش فاصله از منبع به سرعت کاهش می یابد. (Stokes et al., 1988).
    در پژوهشی، میزان مواجهه دو قشر از جامعه (یکی رانندگان-تاکسی که مرتب در معرض آلودگی هوای مرتبط با ترافیک خیابان هستند و یکی کارمندان ادارات که کمتر با این آلودگی¬ها سر و کار دارند) با آلودگی منگنز در شهر تورنتو برای مدت یک هفته اندازه¬گیری و مقایسه شد. این مطالعه نشان داد که متوسط مواجهه 24 ساعته رانندگان تاکسی با منگنز 35 نانوگرم منگنز بر مترمکعب برحسب کل ذرات معلق و این عدد در مورد کارمندان ادارات 13 بوده است. (Riveros-Rosas et al., 1997).
    در مطالعات بعدی میزان مواجهه این افراد با منگنز برحسب بخش قابل ¬تنفس اندازه¬گیری شد. زیرا بیشتر منگنز انتشار -یافته در اثر احتراق MMT مرتبط با بخش قابل تنفس منگنز است.
    میزان مواجهه منگنز برای رانندگان تاکسی 15 و برای کارمندان ادارات 10 نانوگرم بر مترمکعب برحسب منگنز قابل-تنفس اندازه گیری شد. (Zayed et al., 1994).
    از آنجا که مقدار کمی (ppm 5 تا 20) منگنز معمولاً در بنزین استفاده می شود و از آنجا که تنها 15 درصد منگنز سوخته شده در موتور از اگزوز بیرون می آید، خاک کنار جاده در اثر منگنز موجود در MMT آلوده نمی¬شود.


  7. #6
    همكار سابق
    ¢å¥ آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    تــــهران
    نوشته ها
    16,156
    پسندیده
    1,873
    مورد پسند : 2,799 بار در 1,324 پست
    حالت من : Gig
    مکملهای بنزین؛ مفید یا مضر؟

    محیط زیست - مکملهای بنزین در همه جایگاههای سوخت عرضه میشود اما در مورد بیفایده بودن و حتی مضر بودن آن حرفو حدیثهایی وجود دارد.

    علیرضا نورایی: چند روز قبل، معاون اداره کل نظارت بر اجرای استاندارد اعلام کرد که مکملهای بنزین، که به انواع شکلهای محلول و قرص در جایگاه های عرضه فرآوردههای نفتی به فروش میرسند، غیراستاندارد هستند و به موتور خودروها خسارت وارد میکنند. وی اضافه کرد که استاندارد ملی مکملهای بنزین به منظور کنترل کیفیت جامع آنها، در دست بررسی است و تاکنون پروانه کاربرد علامت استاندارد برای هیچکدام از مکملهای بنزین صادر نشده است.

    پیشتر هم مدیرکل استاندارد استان تهران از آزمایش چند نمونه از این مکملها در آزمایشگاههای استاندارد و پژوهشگاه نفت خبر داد و گفت که نتیجه آزمایشها حاکی از بی تاثیر بودن آنها بر بنزین بوده و از مردم درخواست کرد که از خرید مکملهای سوخت خودداری کنند.

    شرکت ایرانخودرو هم در اطلاعیهای به مشتریان محصولاتش اعلام کرده بود که اضافه کردن هیچیک از انواع مکمل بنزین، شوینده انژکتور، روغن بنزین و تقویت کننده اکتان بنزین در هیچکدام از محصولات تولیدی این شرکت مجاز نیست. این شرکت حتی اخطار کرده است که مصرف این مواد علاوه بر الغای گارانتی شرکت، میتواند به غیر ایمن شدن خودرو، به ویژه اجزای سیستم سوخت رسانی منجر شود، چنان که تاکنون مواردی از بروز ایرادات موتوری وسیستم سوخترسانی در اثر استفاده از مکملها مشاهده شده است.

    در میان این اعلامیهها و اخطاریهها این سوال مطرح میشود که مگر مکملهای سوخت چه گونه ترکیباتی هستند و چه ویژگیهایی دارند که رانندگان را به مصرفشان ترغیب میکنند؟ و چرا در ایران با این محصولات اینگونه برخورد میشود؟

    شرکتهای تولید کننده مدعیاند که این مواد در حالی که روانکنندگی و بازدهی سوخت را بالا میبرد و آلودگیهای ناشی از سوخت را کاهش میدهد. سازندگان این محصولات، مزایای اصلی مکملهای سوخت را چنین برمیشمارند:
    • افزایش بهرهوری در احتراق و کاهش مصرف سوخت، و در نتیجه صرفهجویی پولی
    • افزایش روانکنندگی سوخت
    • جلوگیری از یخ زدن سوخت در دماهای پایین
    • بهبود ساختار سوخترسانی و درنتیجه افزایش نیرو و کاهش انتشار آلودگی

    آنها در کنار این مزایا، فواید دیگری را هم برای محصولاتشان قائل هستند، مثل افزایش عمر موتور، افزایش پایداری سوخت، جدا شدن رسوبات و مواد زائد، و روانکاری اجزای متحرک در سیستم سوخترسانی و موتور. اما آیا موارد کاربرد مکملهای سوخت به اتومبیلها محدود می شود؟ باید در جواب گفت که هر وسیله مصرف کننده سوختهای مشتق از نفت میتواند از مکمل مخصوص خود استفاده کند. از سیستمهای تک سیلندر تا موتورهای چند سیلندر صنعتی که مخصوص کارهای سنگین هستند، و از موتور خودروهای سواری تا موتور زیردریاییها میتوانند مصرفکننده این مواد باشند.

    ولی آیا آن گونه که تبلیغ میشود، مکملهای سوخت میتوانند تعداد کیلومتری را که با یک باک بنزین میتوان پیمود، افزایش دهند؟ آیا آنها واقعا سازگار با محیط زیستند و آسیبی به آن وارد نمیکنند؟

    خیلی از راننده ها هستند که از مصرف مکملها راضیاند و از سوی دیگر عده زیادی هم به کلاهبرداری بودن عرضه این محصولات و مضر بودن آنها برای محیط زیست تاکید دارند. در حقیقت هر دو طرف درست می گویند!

    مکملها کیلومتر پیموده شده را به ازای هر لیتر بنزین ارتقا میدهند و به فرایند احتراق شتاب میدهند، که این کارکرد سبب سرعت بیشتر و عملکرد نرمتر اتومبیل میشود. با این وجود با مصرف مکملها، نظیر هر سوخت دیگری، انتشار آلودگی به محیط همچنان باقی است و شرکتهای تولید کننده در مورد سازگاری با طبیعت مثل دیگر ویژگیهای محصولاتشان اغراق میکنند. مثلا ادعا میکنند که محصولشان در کاهش هیدروکربن و مونوکسیدکربن دود خروجی بسیار موثر است، کوبشهای موتور را کم می کند، پایداری سوخت را افزایش میدهد، مسافت پیموده شده را 8 تا 12 درصد به ازای هر لیتر بنزین ارتقا میدهد.

    در سوی دیگر دعوا، ادعا میشود که مکملها گمراه کننده و برای طبیعت مضر است. در حقیقت اثر استفاده از این مواد در کاهش هیدروکربن و مونوکسیدکربن خروجی از اگزوز طی آزمایشها ثابت شده است ولی اگر آنها در خارج از باک مثلا روی زمین ریخته شوند برای محیطزیست و سلامتی انسان، خصوصا اطفال و زنان باردار، خطرساز خواهند بود.

    شاید بتوان مکملها را به انواع عمده مکملهای بنزین بدون سرب ، افزایش دهنده عدد اکتان، شوینده انژکتور یا کاربراتور، و دستهای که هر دو کاربرد افزایش اکتان و تمیزکنندگی سیستم سوخترسان را یک جا دارند، دسته بندی کرد.

    برخی متخصصین معتقند که به غیر از مکملهای بنزین بدون سرب، که ویژه خودروهای قدیمی هستند، و مکملهای اکتان بالا برای خودروهای جدید بقیه انواع مکمل یا بیفایده و نوعی سوء استفاده از مشتری هستند و یا اگر کارکردی هم داشته باشند از نظر اقتصادی و فنی سودی در پی ندارند.

    ولی چرا عدد اکتان و افزایش آن مهم است؟ عدد اکتان یک درجهبندی برای سنجش مقاومت سوخت در برابر پیشسوزی است. اگر به ایزواکتان عدد 100 و به نرمالهپتان عدد صفر داده شود، عدد اکتان بنزین عبارت است از درصد ایزواکتان در نرمال هپتان، که خاصیت ضد کوبشی آن برابر بنزین آزمایش شده در شرایط استاندارد باشد.

    به زبان ساده، هر چه عدد اکتان یک سوخت بیشتر باشد آن سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب مقاومتر خواهد بود. در خودروهای قدیمی هنگامی که سوخت مصرفی، اکتانی کمتر از مقدار لازم داشته باشد، هنگام شتابگیری یک صدای تقه یا کوبش شنیده میشود که این کوبشها شدیدا به موتور خودرو آسیب میرساند. وقتی اتومبیل به مناطق کم ارتفاع نظیر سواحل دریا میرود، این صدا افزایش مییابد که دلیل آن تاثیر ارتفاع بر کاهش اکتان سوخت است.

    امروزه خودروسازان با نصب حسگر ضربه در سیستم سوخترسانی خودرو مشکل ضربه و کوبش را با ریتارد کردن زمان جرقهزنی توسط سیستم کامپیوتری خودرو حل کردهاند. بنابر این ارتقای عدد اکتان میتواند مفید و حتی لازم باشد. چه آن که بر اساس استاندارد اتحادیه اروپا از سال 2004 عدد اکتان بنزین نباید کمتر از 95 باشد و از این پس نیز استاندارد ملی ایران در رابطه با بنزین مطابق استاندارد اروپا خواهد شد. در حال حاضر در کشورمان، عدد اکتان بنزین معمولی 87 و بنزین سوپر 95 است که وزارت نفت با توجه به استاندارد جدید طی چند ماه آینده موظف به اعمال استاندارد جدید خواهد بود.

    ولی در مورد شوینده کاربراتور یا شوینده انژکتور متخصصان عقیده دارند که آنها کاملا تجاری و غیرضروری هستند. قسمتی از کاربراتور که ممکن است کثیف شده و احتیاج به شستشو داشته باشند، مجرای ورودی هوا است. گاهی بخارات ناشی از کارتل باعث کثیف شدن این مجرا میشود. در صورت وجود این کثیفی، شوینده کاربراتور که در بنزین حل شده، اصولا به قسمتهای ورودی هوا نمیرسد که قادر به تمیز کردن آن باشد.

    اگر هم شستن ژیگلور، هدف استفاده از شوینده کاربراتور باشد ، ژیگلورهای کاربراتور بوسیله خود بنزین هم شسته و تمیز میشوند، آن چنان که در بعضی موارد حتی خورده میشوند. چنان که گاهی گفته میشود که کاربراتور ژیگلور گشاد کرده و باید ژیگلور آن تعویض شود. در حالی که بنزین طی مرور زمان ژیگلور فلزی را میخورد و گشاد میکند، چه احتیاجی به ماده جرمگیر و تمیزکننده وجود دارد؟

    در مورد تمیز کننده انژکتور هم ایراد مشابهی وارد است. انژکتورها سوزنهایی هستند که روی یک سیت فلزی با کمک نیروی فنر نشسته و یک مغزی مغناطیسی آنها را بلند میکند. *****ها تقریبا تمام ناخالصیهای سوخت را جذب میکنند و حتی زمانی که کهنه و مستهلک میشوند، ناخالصیهای خیلی کوچکتر را هم نسبت به زمان نو بودن جذب میکنند. بنابر این چیزی به اسم ذرات معلق در این سیستمها وجود ندارد.

    اگر منظور از تمیز کردن، اریفیس مرکزی انژکتور هم باشد، کاملا بیمعنا است. چرا که جرم گرفتن این قسمت غیرممکن است. به علاوه، فشار بنزین به اندازهای در سیستمهای انژکتوری بالا است که مواد معلق روی بدنه داخلی انژکتور رسوب نخواهد کرد.

    حتی اگر فرض کنیم که ذرات معلقی در سیستم وجود دارد، یا آن قدر ریز هستند که از سوراخ انژکتورها رد میشوند و فقط موقع نشستن سوزن روی سیت، موجب خوردگی سریع آن دو میشوند، و یا آن قدر درشت هستند که درون مجرای انژکتور گیر کرده و راه عبور سوخت را به کلی مسدود میکنند. در این شرایط مکمل یا حلال هم نمیتواند به حل شدن یا خروج آنها از انژکتور کمک کند. در واقع مکملهایی از این دست پاک کننده یا حلال نیستند، بلکه بیشتر به صورت روانکار و کاهش دهنده اصطکاک سیستم هستند که با تشکیل لایهای از ماده روانکار یا محافظ برروی سطوح سیستم سوخترسانی تا حد بسیار جزئی فرسایش سیت و سوزن انژکتور، و تا حدی خوردگی زغالهای پمپ انژکتور را کاهش میدهند.

    با همه این اوصاف شاید به این نتیجه برسید که در عمل استفاده از چنین مکملهایی، فقط آتش زدن پول است! چرا که عمر سیستم سوخترسانی به اندازه عمر مفید خودرو است و این مکملها ممکن است فقط 5 تا 10درصد به عمر سیستم اضافه کند. در حالیکه هزینهای که برای خرید این مکملها در طول 4 یا 5 سال از جیب مشتریان میرود، از قیمت تعمیر کامل سیستم سوخت رسانی فراتر خواهد بود.


    منبع:
    [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را ببینند. ]


  8. #7
    همكار سابق
    ¢å¥ آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    تــــهران
    نوشته ها
    16,156
    پسندیده
    1,873
    مورد پسند : 2,799 بار در 1,324 پست
    حالت من : Gig
    دستيابي محققان ايراني به فرمولاسيون بنزين با تركيبات اكسيژن دار

    پژوهشگران پژوهشكده شيمي و پتروشيمي پژوهشگاه صنعت نفت با تهيه فرمولاسيون نانو امولسيون بنزين با تركيبات اكسيژن دار به نتايج مطلوبي دست يافتند كه ميتواند به توليد بنزين با آلايندگي كمتر بينجامد.
    به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از روابط عمومي پژوهشگاه صنعت نفت ، فرمولاسيون بنزين با تركيبات اكسيژن دار(آب، متانول، اتانول) با نفوذآب در بنزين با قطر ذرات بسيار ريز با اندازهاي كمتر از ‪ ۵۰‬نانو متر تا دماي ‪ -۲۰‬سانتي گراد داراي پايداري و شفافيت كامل است.
    امروزه در پي آلودگيهاي زيست محيطي ناشي از سوختهاي فسيلي، موثرترين روش بهينهسازي در احتراق كاهش انتشار گاز ‪ co2‬حاصل از سوخت است كه باعث بازتاب گرماي منتشره از زمين و عامل اساسي در پديده گازهاي گلخانهاي و گرم شدن كره زمين شود.
    از ديگر مواد آلاينده سوختهاي هيدروكربني اكسيدهاي ازت، منو اكسيد كربن، هيدروكربنها و ذرات معلق است كه عامل تاثيرگذاري بر تعادل لايه ازون محسوب ميشود.
    از اين رو جهت بهبود و تاثير كارآمد بر احتراق و كاهش آلايندهها استفاده از سوختهاي خاص كه از مخلوط يك فاز آبي و آلي مانند آب در سوخت به صورت يك نانو امولسيون تشكيل ميشود علاوه بر پائين آوردن دماي احتراق و بهسوزي در موتور، تاثير به سزايي در كاهش آلايندهها نيز دارد.
    با انجام تستهاي كاربردي مختلف ميزان كاهش آلايندگي ناشي از سوخت فرموله شده در مقايسه با سوخت پايه به شرح زير است:
    ‪-۱‬فرمولاسيون نانو امولسيون بنزين پايه با متانول تجارتي آبدار (‪ (%۸‬با درصد پائيني از يك ماده فعال سطحي باعث افزايش ‪ ۶‬واحد از اكتان بنزين پايه و كاهش هيدروكربنهاي نسوخته به ميزان ‪ ، %۸‬منو اكسيد كربن ‪ ، %۳۶‬و اكسيدهاي نيتروژن ‪ %۱۴/۳‬گرديد.
    ‪-۲‬فرمولاسيون نانو امولسيون بنزين پايه با اتانول تجارتي آبدار (‪ (%۷‬با درصد بسيار پائيني از ماده فعالي سطحي باعث افزايش ‪ ۶‬درصد واحد اكتان بنزين پايه و از طرف ديگر باعث كاهش هيدروكربنهاي نسوخته به ميزان ‪۱۲%،/۳‬ منو اكسيد كربن ‪ ، %۴۶/۲‬و اكسيدهاي نيتروژن ‪ %۳۵/۷‬گرديد.
    مراحل افزايش مقياس و تجاريسازي در مقياس صنعتي و انجام تستهاي ميداني بلند مدت در دستور كار قرار دارد كه با توجه به هزينه بالاي انجام اين تست ها، حمايتهاي لازم براي ادامه اين طرح از سوي شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ضروري است.


  9. #8
    همكار سابق
    ¢å¥ آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    تــــهران
    نوشته ها
    16,156
    پسندیده
    1,873
    مورد پسند : 2,799 بار در 1,324 پست
    حالت من : Gig
    امكان صادرات روزانه 10 میلیون لیتر نفتا

    معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش از امكان صادرات روزانه 10 میلیون لیتر نفتا از سال 91 و با اجرای تمام طرحهای بنزینسازی در كشور خبر داد.
    عليرضا ضيغمي افزود: با اتمام پروژه هاي بنزين سازي پالايشگاه هاي كشور تا پايان سال آينده، توان توليد بنزين كشور به روزانه 70 ميليون ليتر افزايش خواهد يافت كه علاوه بر صادرات بنزين موتور، امكان صادرات روزانه 10 ميليون ليتر نفتا نيز وجود خواهد داشت.معاون وزير نفت با تاكيد بر اتمام تمام طرح هاي بنزين سازي تا پايان سال 91 تاكيد كرد: نفتا فرآورده اي با ارزش و سوخت پايه توليد بنزين است كه با فعل و انفعالاتي ساده به بنزين موتور تبديل مي شود كه افزون بر صادرات اين فرآورده، بنزين توليدي مازاد كشور نيز صادر خواهد شد.وي تاكيد كرد: صادرات بنزين در سال 90 با توجه به نياز داخلي محدود بود، اما با اجراي پروژه هاي بزرگ بنزين سازي در كشور و بهره برداري از اين مجتمع ها، صادرات نفتا و بنزين از سال آينده بيشتر خواهد شد.ضيغمي افزود: در سال 90 حدود يك ميليون تن نفتاي سبك و سنگين از كشور صادر شد كه اين رقم نسبت به سال گذشته 5/2 برابر بود، همچنين صادرات نفت گاز نيز در سال جاري چهار برابر نسبت به سال قبل افزايش يافت.به گزارش شانا، بر اساس برنامه ريزي هاي صنعت نفت، به منظور خودكفايي در توليد بنزين، هم اكنون توليد و مصرف بنزين در كشور تقريبا متعادل شده و با اجراي بخشي از طرح هاي توسعه اي در پالايشگاه هاي كشور، توليد روزانه بنزين از حدود 43 ميليون ليتر به مرز 58 ميليون ليتر رسيده است كه با اجراي بخشي از طرح هاي توسعه اي تا پايان سال 90 به 70 ميليون ليتر و با اجراي كامل تمام طرح هاي توسعه اي در كشور به مرز 80 ميليون ليتر خواهد رسيد.توليد بنزين كشور هم اكنون روزانه حدود 55 ميليون ليتر و مصرف آن حدود 60 ميليون ليتر است كه با امتزاج بنزين توليد داخل با بنزين اكتان بالا، توليد و مصرف برابر شده است.


  10. #9
    همكار سابق
    ¢å¥ آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    تــــهران
    نوشته ها
    16,156
    پسندیده
    1,873
    مورد پسند : 2,799 بار در 1,324 پست
    حالت من : Gig
    طرح تولید بنزین e5 در ایران

    وزارت نفت تنها پروژه طرح تولید بنزین e5 را به عنوان یک طرح جایگزین mtbe در سبد سوخت خودروها به دلایل نامشخصی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است.

    به گزارش مهر، در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاههای داخلی تولید می شود که ۱٫۵ میلیون لیتر mtbe در روز به عنوان افزاینده عدد اکتان به بنزین تولیدی پالایشگاهها افزوده می شود.

    با توجه به آلایندگی های زیست محیطی mtbe در برنامه چهارم توسعه برنامه ریزی های کلانی برای حذف این ماده شیمیایی و آلاینده از ترکیب بنزین خودروها آغاز شد و قرار بود با تولید اتانول سوختی، این سوخت گیاهی جانشین mtbe شود.

    بر این اساس طرحی در سطح وزارت نفت تعریف و اجرایی شد که پیش بینی می شود حداقل معادل پنج درصد بنزین مصرفی خودروهای کشور توسط اتانول سوختی به عنوان یک انرژی پاک تامین شود.

    با جدی شدن سیاست کلان دولت برای تولید اتانول سوختی و عرضه بنزین e5، با ایجاد زیرساختهایی در انبار نفت نظامیه اهواز اجرای این طرح آزمایشی تبدیل بخشی از پسماند مجتمع های نیشکر استان خوزستان به اتانول سوختی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت.

    از این رو قرار بود در فاز اول با تولید سالانه ۴۰ میلیون لیتر اتانول سوختی، برای نخستین بار بنزین e5 ابتدا در شهرهای استان خوزستان و به تدریج با اجرای طرحهای جدید عرضه این سوخت گیاهی در سایر استانهای کشور در جایگاهها عرضه شود.

    مطابق با برنامه زمان بندی باید نخستین محموله بنزین e5 تولید داخل تا مهر ماه سالجاری در سبد سوخت خودروها به عنوان جایگزین mtbe عرضه می شد اما به دلایل نامشخصی تا اطلاع ثانوی طرح تولید بنزین e5 در کشور به حالت تعلیق درآمده است.

    سهم صفر درصدی ایران از بازار اتانول سوختی

    پیروز پروین ضمن تایید تعلیق طرح تولید اتانول سوختی در ایران، گفت: در شرایط فعلی یک سیاست گذاری کلان و منسجمی برای بهینه سازی سبد سوخت خودروها وجود ندارد.

    رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اتانول با اعلام اینکه قرار بود در تاسیسات و مخازن نفتی نظامیه اهواز زمینه برای تولید سالانه ۴۰ میلیون لیتر اتانول سوختی فراهم شود، تصریح کرد: هدف از تولید اتانول مخلوط کردن آن با بنزین تولیدی پالایشگاه نفت داخل کشور بوده و مطابق با برنامه زمانبندی قرار بود این پروژه زیست محیطی تا مهر ماه سالجاری در مدار بهره برداری قرار گیرد.

    وی با بیان اینکه در صورت عملیاتی شدن طرح تولید اتانول سوختی امکان اختلاط آن با بنزین مصرفی کل استان خوزستان وجود داشت، بیان کرد: در این صورت پنج درصد مصرف بنزین استان خوزستان توسط اتانول سوختی تامین می شد.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این پروژه به صورت پایلوت قرار بود پس از استان خوزستان در سایر استانهای کشور نیز اجرایی شود اظهار داشت: با بهره برداری از طرح تولید اتانول سوختی در خوزستان ایران نیز به جمع کشورهای تولید کننده بنزین e5 ملحق می شد.

    رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اتانول ایران با اعلام اینکه از ابتدای سالجاری تا کنون طرح تولید اتانول سوختی در انبار نفت نظامیه اهواز توسط وزارت نفت متوقف شده است، تاکید کرد: تا کنون مسئولان وزارت نفت هیچ توضیحی درباره توقف این طرح زیست محیطی ارائه نکردند.

    وی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی به طور متوسط سالانه ۸۰ میلیارد لیتر اتانول سوختی در کشورهای مختلف جهان تولید می شود، تبیین کرد: اگر ایران ظرفیت تولید سالانه ۸۰ میلیون لیتر بنزین اتانول سوختی را پیدا می کرد تنها یک دهم درصد از کل مصرف اتانول جهان را به خود اختصاص می داد.

    وی با اعلام اینکه هم اکنون بیش از ۸۰ کشور جهان از بنزین e5 در سبد سوخت خودروهای خود استفاده می کنند تاکید کرد: هم اکنون علاوه بر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، ترکیه و بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه از بنزین e5 به عنوان یک سوخت گیاهی و پاک استفاده می کنند.

    پروین با بیان اینکه در شرایط فعلی mtbe به عنوان یک سوخت آلاینده به بنزین اضافه می شود، خاطر نشان کرد: استفاده از mtbe در کل کشورهای جهان منسوخ شده است اما ایران هنوز برای استفاده از این افزودنی آلاینده بنزین تمایل نشان می دهد.

    در همین حال سال گذشته مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از آغاز طرح تولید اتانول سوختی با مشارکت یک کنسرسیوم بین المللی خبر داده و گفته بودند: با افزودن پنج درصد اتانول به ترکیب بنزین برای نخستین بار امکان عرضه سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار لیتر بنزین e5 در جایگاهها فراهم می شود.

    علاوه بر این برای عرضه بنزین e5 علاوه بر ایجاد یک شرایط ویژه برای تولید این سوخت نسبتا پاک باید زیرساختهای حمل و نقل و توزیع این حامل انرژی هم در سطح کشور فراهم شود.

    یکه تازی mtbe در سبد سوخت خودروها
    به گزارش مهر، در حال با سرمایه گذاری های کلان ۲ واحد تولید mtbe در سطح صنایع پتروشیمی کشور در مدار بهره برداری قرار دارد و عملا در صورت تولید بنزین اتانول دار فعالیت این واحد mtbe باید توسط وزارت نفت متوقف می شد.

    Mtbe از واکنش شیمیایی متانول و ایزو بوتیلن به دست میآید که متانول از گاز طبیعی و ایزو بوتیلن از نفت یا گاز حاصل میشود، اما امروزه استفاده از این مواد به دلیل سمی بودن اکسیدهای سرب خروجی و آلودگیهای محیط زیست منسوخ شده است.

    در شرایط فعلی کمتر کشوری در سطح جهان وجود دارد که از mtbe به عنوان یک ماده افزاینده عدد اتان بنزین تولیدی استفاده شود زیرا به به دلیل مخاطرات زیست محیطی ترکیبات آلی سرب و ممنوعیت مصرف آن در کشورهای مختلف جهان، گروهی از ترکیبات تحت عنوان کلی (ترکیبات اکسیژن زا) جایگزین ترکیبات سرب دار در بنزین شدهاند.


  11. #10
    همكار سابق
    ¢å¥ آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2012
    محل سکونت
    تــــهران
    نوشته ها
    16,156
    پسندیده
    1,873
    مورد پسند : 2,799 بار در 1,324 پست
    حالت من : Gig
    جزئیات ترکیب شیمیایی بنزین تولیدی در پتروشیمیها

    مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشریح ترکیب شیمیایی بنزین تولیدی در صنایع پتروشیمی، گفت: تاکنون دو دستگاه معتبر دولتی کیفیت بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی را تایید کرده اند.
    علی محمد بساق زاده در گفتگو با مهر درباره کیفیت بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی با بیان اینکه بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی از درجه آرام سوزی (عدد اکتان) بیش از 100 برخوردار است، گفت: در حال حاضر بنزین سوپر تولید شده در پالایشگاههای نفت دارای عدد اکتان 95 و بنزین معمولی از عدد اکتان 87 است.

    مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه تاکنون کیفیت بنزین تولید شده در صنایع پتروشیمی توسط تمامی دستگاههای مرتبط همچون موسسه استاندارد و شرکت ملی پالایش و پخش نفتی مورد تایید قرار گرفته است، تصریح کرد: هم اکنون مواد اولیه و پایه بنزین سوپر توسط مجتمع های پتروشیمی تولید و به پالایشگاههای نفت تحویل داده می شود.
    وی با اعلام اینکه نمی توان عامل اصلی آلودگی هوای کلان شهرهای کشور را بنزین تولیدی مجتمع های پتروشیمی عنوان کرد، یادآور شد: پدیده آلودگی به دلیل جابه جا نشدن توده های هوا بوده و حتی اخیرا در برخی کشورهای آسیایی همچون چین این پدیده آلودگی گزارش شده است.
    این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال که آیا ترکیبات آروماتیکی موجود در بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی نمی تواند منجر به آلودگی های زیست محیطی شود، توضیح داد: در شرایط فعلی درصد مشخصی از ترکیبات آروماتیکی در ترکیب بنزین تولید پتروشیمی ها وجود دارد.
    وی همچنین در خصوص اضافه شدن mtbe به ترکیب بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی، اظهار داشت: محصول mtbe نه تنها در ترکیب بنزین تولیدی در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان برای تعیین درجه آرام سوزی (عدد اکتان) این فرآورده هیدروکربوری اضافه می شود.
    بساق زاده درباره حذف محصول شیمیایی بنزن از ترکیب بنزین تولید واحدهای پتروشیمی، بیان کرد: بنزن یک فرآورده پتروشیمیایی بوده که در کنار محصولاتی همچون ارتوزایلین، پارازایلین، رافینیت از ترکیب ریفورمیت استخراج و جداسازی می شود.

    مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه بنزن به عنوان یک محصول میانی پتروشیمی از ارزش افزوده بالایی برخوردار است، تاکید کرد: این محصول برای تامین خوراک صنایع پایین دستی پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد ضمن آنکه میزان بنزن موجود در ترکیب بنزین درصد مشخص و معینی است.


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
طراحی توسط: مرجع حرفه ای ویبولتین
انجمن دانشجویان ایران در یک سال اخیر به وضعیت مقاله در ایران کمک شایانی کرده است.این انجمن هم اکنون به مرجع مقاله در ایران تبدیل شده است. از بودن در جمع صمیمی دانشجویان ایرانی لذت ببرید.
ارتباط با ما در مورد انجمن ارتباط با در مورد مارکت ورود به مدیریت انجمن ایمیل مدیریت انجمن : irdoc.net@gmail.com
تلفن همراه: 0933333333
تلفن ثابت: 00000000-0511

آیدی یاهو:
انتخاب كاربر برتر ماه انجمن دانشجويان ايران