انتقادات و پیشنهادات سوالات و مشکلات کاربران مكاتبه با گروه مديريت
انجمن پايان نامه ها بخش درخواست مقاله مجله الكترونيكي انجمن
بهترين كاربران هفته (به زودي) بهترين مديران هفته ( به زودي) جايزه ويژه ماه (به زودي)

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: روش خواندن درس ادبيات فارسي ( مخصوص كنكوري ها )

  1. #1
    آتيشپاره
    Pari آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2011
    محل سکونت
    تو قلب ... :دي
    نوشته ها
    8,922
    پسندیده
    2,271
    مورد پسند : 4,562 بار در 2,252 پست
    حالت من : ShadOsarhal

    روش خواندن درس ادبيات فارسي ( مخصوص كنكوري ها )

    مطالعه ی ادبیات فارسی در آزمون سراسری

    آمارها نشان میدهد که درس ادبیات فارسی از جمله درسهای سخت در آزمون سراسری است که دانشآموزان را با بیشترین چالش روبهرو میسازد. در سالهای اخیر کسب نمره ی 100 در این درس به امری شاق و بسیار دشوار تبدیل شده است. علت این امر نیز تغییر راهبرد طراحان سوال آزمون سراسری و کمکاری دانشآموزان در تطبیق سیستم مطالعاتی خود با سبک سوالات جدید است. در سالهای قبل بیشتر بر مسائل حفظی تاکید میشد ولی در سالهای اخیر بیشتر تمرکز طراحان بر ارائهی سوالات تحلیلی و مفهومی بوده است. در واقع به جز سوالات مقولهی تاریخ ادبیات و معنای واژگان -که حفظی هستند- سایر سوالات کاملا مفهومی و تحلیلی می باشند. نکتهی آخری که دانشآموزان باید بدانند این است که در آزمون سراسری 1389 در هر پنج گروه آزمایشی در متن و گزینههای 25 سوال ادبیات فارسی بیش از 40 بیت خارج از کتاب مطرح شده است!!! . سوالات درس ادبیات فارسی را در آزمون سراسری می توان به چهار مقوله تقسیم کرد. هر کدام از این چهار مقوله باید با اصول و فنونی خاص مطالعه شوند تا دانشآموز بیشترین بهرهوری را از مطالعهی خود کسب کند. اکنون هر کدام از این چهار مقوله را بررسی کرده و اصول مطالعه و تقویت هر کدام را پیشنهاد میکنیم. این چهار مقوله عبارتند از:

    املا و واژگان 5 تست
    تاریخ ادبیات و اعلام 3 تست
    زبان فارسی 6 تست
    آرایهی ادبی و قرابت معنایی 11 تست







    املا و واژگان:هنگام مطالعه کتاب درسی باید تمامی لغات و اصطلاحاتی که از لحاظ معنایی و املایی اهمیت دارند، مشخص کند و در حاشیهی کتاب یادداشت کند و معنی لغات را حفظ کرده و با چند بار نوشتن و تمرین کلمات مهم املایی، دیکتهی آنها را یاد بگیرد. دانشآموزان دقت داشته باشند که این کلمات مهم معنایی و املایی در تمام بخشهای کتاب اعم از متون، شعرها، تمارین و... یافت میشوند. همچنین بعضی از واژه ها بیش از یک معنی دارند که دانش آموز باید به معانی مختلف آن توجه داشته باشد. برای مبحث املا، درسهای املایی کتاب زبانفارسی و برای مبحث واژگان، واژگان ذکر شده در پایان کتاب نیز باید مورد توجه و مطالعه قرار گیرد.
    تاریخ ادبیات و اعلام:تنها راه حل اساسی برای تسلط بر این مقوله مرور مداوم و پیوستهی آنهاست. دانشآموز میتواند با تهیهی فلش کارتهایی اطلاعات مربوط به هر کدام از نویسندگان و شاعران را ثبت کرده و این فلشها را به طور مرتب مرور کنند. هر کدام از کارتها به یک شاعر یا نویسنده اختصاص دارد که تمامی اطلاعات مربوط به شاعر در آن ثبت شده است. دستهبندی شاعران بر اساس مکتب ادبی و یا دورهی تاریخی نیز میتواند به روند یادگیری سرعت بخشد. دانشآموزان باید علاوه بر تاریخ ادبیاتهای موجود در متن کتاب، اعلام ذکر شده در آخر کتاب ادبیات فارسی را نیز به دقت مطالعه کنند. برای حفظ آااااااااآثار شاعران نیز می توان از سرواژه ها استفاده کرد ( برای مثال آثار نظامی را می توانید در واژه ی ملخ ها خلاصه کنید: مخزن الاسرار/ لیلی و مجنون/ خسرو و شیرین/ هفت پیکر/ اسکندرنامه).
    زبان فارسی:مباحث این کتاب به چهار بخش املا، نگارش، زبانشناسی و دستور زبان تقسیم می شود. در مورد نحوهی تسلط بر مقولهی املا بحث کردیم. دو مقولهی نگارش و زبان شناسی نیز حاوی متون حفظی هستند که با شیوهی سایر دروس متنی( مرور پیوسته) باید مطالعه شوند. اما بیشترین تاکید طراحان آزمون سراسری بر مقوله ی دستور زبان می باشد. برای تسلط یافتن بر مطالب این بخش ابتدا باید تعریف سادهی هر کدام از دستورها و قواعد را یاد گرفته و سپس به تمرین این قواعد بر روی متن بپردازند. مثلا برای تسلط بر مبحث ساختمان اسم ابتدا باید انواع اسم را از لحاظ ساخت بشناسند و سپس ساخت اسمهای موجود در یک متن را مشخص کنند.
    آرایهی ادبی و قرابت معنایی:از آنجا که تقریبا نیمی از سوالات درس ادبیات به این بخش مربوط میشود، دانش آموزان باید به طور جدی به این مقوله پرداخته و به نهایت تسلط در مباحث آن برسند. نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که دو مقوله ی آرایههای ادبی و معنا و مفهوم اشعار به هم وابسته هستند و هنگام مطالعهی اشعار و متون باید همزمان هر دوی آنها را مد نظر قرار داده و هر یک را مکمل دیگری نمایند. برای پاسخگویی به سوالات آرایههای ادبی باید ابتدا تعریف ساده هر کدام از آرایهها را یاد بگیرند و هر آرایه را با یک مثال پرکاربرد و مشهور یاد بگیرند. هنگام مطالعهی اشعار، باید هر آنچه از آرایهها به ذهنشان میرسد یادداشت کنند. هنگام مطالعهی اشعار و متون باید هم به معنای ظاهری ابیات و متون توجه کنند و هم بتوانند با نگاهی تحلیلی مفهوم بیت را عنوان کنند و بتوانند متون و اشعاری را که با هم قرابت دارند، مشخص کنند. پس برای تسلط بر مقولهی قرابت معنایی باید مطالعه با نگاهی کلنگرانه صورت گیرد و دانشآموز باید بتواند ابیات و متون مرتبط با هم را مشخص کند. کتاب آبی کانون که با عنوان قرابت معنایی به چاپ رسیده، می تواند در تسلط بر مبحث قرابت معنایی به دانش آموزان کمک کند. دانشآموزان سخت کوش جهت تقویت مبحث آرایههای ادبی و تسلط بیشتر بر قرابت معنایی می توانند مطالعهی غیردرسی را نیز در برنامهی مطالعاتی خود بگنجانند ( مطالعهی اشعار حافظ و مولانا میتواند در افزایش درک و فهم شعری بسیار موثر باشد).



    نويسنده : گروه علوم انسانی كانون فرهنگي آموزش (قلم چي )


  2. # ADS
    نشان دهنده تبلیغات برای شما
    تاریخ عضویت
    همین الان !
    محل سکونت
    توی انجمن
    نوشته ها
    یه عالمه



     

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
طراحی توسط: مرجع حرفه ای ویبولتین
انجمن دانشجویان ایران در یک سال اخیر به وضعیت مقاله در ایران کمک شایانی کرده است.این انجمن هم اکنون به مرجع مقاله در ایران تبدیل شده است. از بودن در جمع صمیمی دانشجویان ایرانی لذت ببرید.
ارتباط با ما در مورد انجمن ارتباط با در مورد مارکت ورود به مدیریت انجمن ایمیل مدیریت انجمن : irdoc.net@gmail.com
تلفن همراه: 0933333333
تلفن ثابت: 00000000-0511

آیدی یاهو:
انتخاب كاربر برتر ماه انجمن دانشجويان ايران